Lgr 11

Svenska
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
·         formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
·         läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
·         anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
·         urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
·         söka information från olika källor
  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
  • Skapande av texter där ord och bild samspelar.
  • Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
  • Handstil och skriva på dator
  • Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbsidor för barn.
  • Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
  • Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Sambandet mellan ljud och bokstav.
Svenska som andraspråk
Genom undervisningen i ämnet Svenska som andraspråk ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
·         formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
·         läsa olika texter, skönlitterära och faktatexter för barn,
·         språkets struktur och språkliga normer,
·         uttrycka sig i olika situationer för olika mottagare,
·         informationssökning från olika källor,

·         Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt att anpassa läsningen efter textens innehåll och form.

·         Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.

·         Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.

·         Handstil och att skriva på dator.

·         Informationssökning i böcker, tidsskrifter och på webbsidor för barn.

·         Strategier för att lyssna, förstå och muntligt göra sig förstådd i situationer när det egna språket inte räcker till.

·         Alfabetet och alfabetisk ordning.

·         Sambandet mellan ljud och bokstav.

Matematik
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
·         formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
·         använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
·         välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
  • Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter.
  • Mätning av tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.
  • Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot
  • Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.
  • Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
Engelska
utveckla sin förmåga att
·         förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,
·         formulera sig och kommunicera i tal och skrift
·         Tydligt talad engelska och texter från olika medier
  • Enkla presentationer.
  • Enkla beskrivningar och meddelanden.






NO
  • Jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra.
  • Månens olika faser.
  • Stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid olika tider på året.
  • Skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen och människan.
  • Berättelser om äldre tiders naturvetenskap.
Teknik
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
·         identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
·         Eget konstruktionsarbete.

Bild
Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

·         kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
·         skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
·         undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder
·         Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder.
·         Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
·         Fotografering…