Svenska
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
· formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
· läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
· anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
· urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
· söka information från olika källor
- Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
- Skapande av texter där ord och bild samspelar.
- Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
- Handstil och skriva på dator
- Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbsidor för barn.
- Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
- Alfabetet och alfabetisk ordning.
- Sambandet mellan ljud och bokstav.
Svenska som andraspråk
Genom undervisningen i ämnet Svenska som andraspråk ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
· formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
· läsa olika texter, skönlitterära och faktatexter för barn,
· språkets struktur och språkliga normer,
· uttrycka sig i olika situationer för olika mottagare,
· informationssökning från olika källor,
· Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt att anpassa läsningen efter textens innehåll och form.
· Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
· Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
· Handstil och att skriva på dator.
· Informationssökning i böcker, tidsskrifter och på webbsidor för barn.
· Strategier för att lyssna, förstå och muntligt göra sig förstådd i situationer när det egna språket inte räcker till.
· Alfabetet och alfabetisk ordning.
· Sambandet mellan ljud och bokstav.
Matematik
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
· formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
· använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
· välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
- Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter.
- Mätning av tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.
- Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot
- Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.
- Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
Engelska
utveckla sin förmåga att
· förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,
· formulera sig och kommunicera i tal och skrift
· Tydligt talad engelska och texter från olika medier
- Enkla presentationer.
- Enkla beskrivningar och meddelanden.
NO
- Jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra.
- Månens olika faser.
- Stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid olika tider på året.
- Skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen och människan.
- Berättelser om äldre tiders naturvetenskap.
Teknik
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
· identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
· Eget konstruktionsarbete.
Bild
Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
· kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
· skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
· undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder
· Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder.
· Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
· Fotografering…